"Pernille" af Herman Bang

Arbejdsspørgsmål til teksten "Pernille" af Herman Bang

Laves i jeres teams og besvarelserne ligges ind, som en kommentar, på denne side.

  1. Lav en tidslinje over tekstens handlingsforløb.
  2. Lav en karakteristik af tekstens genre.
  3. Hvad får vi at vide om personerne? Og hvem giver os denne viden? (fortæller).
  4. Der er skiftende synsvinkler i teksten. Find de steder i teksten hvor synsvinklen skifter og beskriv, hvad dette gør ved teksten.
  5. Der er meget direkte tale i teksten, men pauserne ind imellem er også vigtige. Find nogle eksempler i teksten, som I finder vigtige, og forklar hvad der sker samt hvad det gør ved teksten.
  6. Hvilket formål har brugen af dæknavnet Pernille i stedet for Marie? Hvad kunne hensigten med dette være? - begrund!
  7. Teksten omhandler temaet kærlighed. Hvordan kommer temaet til udtryk i teksten? Hvilken type kærlighed skildres i teksten? Og hvornår går det op for læseren, at det er denne type kærlighed?
  8. Nedenfor ser I billedet "Regnfulde augustdage". Er der nogen ligheder mellem billedets tematik og teksten "Pernille"? Diskuter og begrund! Vurder om billedet kan bruges som illustration til teksten slutning? Ender det sådan for Pernille?

11 kommentarer:

  1. Lav en tidslinje over tekstens handlingsforløb.

    1. Marie gør sig klar til ballet, og glæder sig meget.
    2. Marie kan ikke finde Hr. Herløv til ballet, og bliver meget fortvivlet og forvirret.
    3. Hr. Herløv finder Marie og de sidder og snakker bag nogle planter.
    4. Hr. Herløv beundrer Marie, mens Marie tænker på al den tid hun har været forelsket i Hr. Herløv.
    5. Marie og Hr. Herløv danser.
    6. Marie og Hr. Herløv går ud i den kølige sal og snakker.
    7. Marie og Hr. Herløv ved ikke hvad de skal tale om, så de er tavse indtil Marie begynder og stille nogle underlige spørgsmål.
    8. Hr. Herløv hjælper Marie med at få kåben på, og kysser hende i nakken.
    9. Om aftenen kan Marie ikke falde i søvn, fordi hun tænker på alle de dejlige ting der er sket.
    10. Marie får et brev fra Hr. Herløv, hvor der står at det bare var for sjov det der var sket dagen før.

    SvarSlet
  2. Lav en karakteristik af tekstens genre.

    Kendetegn
    - Få personer
    - Foregår over kort tid
    - En handling

    SvarSlet
  3. Hvad får vi at vide om personerne? Og hvem giver os denne viden? (fortæller).

    Marie
    Marie er meget smuk og korrekt, hvilket hun også godt ved "- Ja, men vist i alt Fald ikke mange saa korrekte som jeg…" Hun er også meget letsindig, hvilket man kan se, ved at hun tror, at Hr. Herløv er forelsket i hende, fordi de var sammen til ballet. Hr. Herløv fremstiller hende således: "- De er yndig, Frøken Holm, sagde han pludselig, ganske yndig.
    Og hun var yndig: hendes røde Læber smilede, Øjnene lo, Lykkens Skær laa forskønnende over hendes Træk."

    Hr. Herløv
    Hr. Herløv er meget høflig, hvilket man ser ved at han hjælper Marie med at få kåben på, og fordi han sender et brev til Marie, dagen efter ballet.


    Pernille og Hr. Herløv skiftes til at fortælle historien. Dette gør at man oplever begge personer inde og udefra, hvilket jeg synes gør dem mere virkelig. Det gør historien mere levende, og få to forskellige personers synsvinkler på.

    SvarSlet
  4. 4: der hvor at hanfortæller noget at hvor smyk og yndig frøken holm er.
    Vi synes det bliver mere spænede at det er flere personer der fortæller, og at det ikke er en person.

    SvarSlet
  5. 5. Der er meget direkte tale i teksten, men pauserne ind imellem er også vigtige. Find nogle eksempler i teksten, som I finder vigtige, og forklar hvad der sker samt hvad det gør ved teksten?

    Det først mellemrum der er vigtigt fordi den går over til nået andet. Hun får at vide at hun skal skynde sig og skal spænde skoene og klokken er over ni og hun glæder sig til karneval
    Mellemrummet i testen gør at man er klar på der kommet emne skifte og gør så den giver mere mening.



    6.Hvilket formål har brugen af dæknavnet Pernille i stedet for Marie? Hvad kunne hensigten med dette være? - begrund!

    Fordi hun går til maske karneval og folk må ikke vide hvem hun er så derfor kalder hun sig Pernille.

    7. Teksten omhandler temaet kærlighed. Hvordan kommer temaet til udtryk i teksten? Hvilken type kærlighed skildrers i teksten? Og hvornår går det op for læseren, at det er denne type kærlighed?

    At hun finde sin kærlighed eller den hun synes er smuk. til karneval så ser man ligesom der er kærlighed i teksten
    Der er to forskellige kærligheder i teksten der er lykkelig kærlighed og en sorg i den
    Det går op får en når hun møder ham og bliver kysset men sener da hun for brevet ser man den onde kærlighed.

    8. Nedenfor ser I billedet "Regnfulde augustdage". Er der nogen ligheder mellem billedets tematik og teksten "Pernille"? Diskuter og begrund! Vurder om billedet kan bruges som illustration til teksten slutning? Ender det sådan for Pernille?

    Ja der er nogle ligheder i billedet og teksten der hvor hun får brevet og sider alene og ikke tør åbne det og hun sidder får sig selv
    Ja den kan godt bruges i slutningen af teksten fordi der sker det samme på billedet som der sker i teksten så den ville passe fint i slutningen
    Ja det ender sådan får Pernille i slutningen af teksten.

    SvarSlet
  6. Hej Team 3

    Det er gode svar i har fundet på, meget uddybende og gennemtænkt.
    Well Done!

    Komentar Skrevet af Oliver k fra blog The Champions/Team 2

    SvarSlet
  7. Hej team 3.
    I har formået at lave en ganske fin besvarelse af spørgsmålene til "Pernille" teksten. Det er især rigtig godt, at I har brugt uddrag fra teksten til at underbygge jeres pointer.
    Noget som jeg er nød til at de grammatiske fejl. Husk at andre læser med på bloggen og vær opmærksom på dette til næste gang, I skal lave et indlæg på bloggen.
    - Ann-Sofie

    SvarSlet
  8. hej team 3.
    jeg syntes det er godt at i bruger ting i teksten som eksempler så man ved hvad i snakker om. jeg syntes at i skal svarer noget mere på nogle af spørgsmålene, men ellers var det rigtig godt.
    skrevet af team 1.

    SvarSlet
  9. Hej Team 3.
    Vi synes, i har svaret godt på spørgsmålene, og at det er godt, at i har brugt eksempler fra teksten. Nogle af svarene var lidt korte, og der var lidt stavefejl. Ellers godt!
    - Team 5

    SvarSlet
  10. den er god og forklarende og i giver nogle meget uddybende svar:)- Loveblog

    SvarSlet